Posted on

fettkaffe

Blant alle som lever etter et lavkarbo- kosthold, er det veldig mange som sverger til fettkaffe/ frokostkaffe/ bullet proof kaffe…ja, kjært barn har mange navn.

Noen bruker fløte i, andre bruker egg i.

Den orginale bullet proof kaffen har hverken egg eller fløte i seg, og faktisk er den kaffen uten fløte og egg som gjør deg mett lengst.

Fløte har jo som kjent både myse og karbohydrater i seg, noe som gir en noe høyere bodsukkerstigning.

blodsukkerstigning er jo noe vi prøver å unngå, nettopp for at vi skal holde et jevnt blodsukker gjennom dagen.

Personlig drikker jeg bullet proof kaffe hver dag til frokost, og holder meg gjerne mett en 5-6 timer.

ofte drikker jeg den i 9-tiden på morgenen og trenger ikke  påfyll av energi før middag.

Nå skal det sies at dersom jeg har trent hardt eller gått en lang tur( type 1 mil eller lengre) trenger jeg litt påfyll av energi rundt kl.14 og deretter middag i 17.30-18-tiden.

Nå skulle jo ikke dette innlegget handle om meg og mine vaner, men jeg tenkte jeg skulle gi oppskriften som funker knallbra om du ønsker et stabilt blodsukker og å holde deg mett i mange timer.

ca 3 dl kaffe (eller mer)
25-30g smør, gjerne usaltet
1 ss MCT olje (kjøpes på helsekost)

dav

forvarm en blender ved å fylle den med varmt vann som helles ut igjen

ha alle ingrediensene i blenderen og kjør til det dannes skum på toppen.

hell over i en stor termokopp eller lignende og  nyt din frokost og friheten ved å vite at man vil være mett i mange timer